Linjetten inbjuder till äventyr. Den är snabb, trygg och lättseglad och inspirerar till upplevelser och aktivt båtliv. På den här sidan har vi samlat berättelser om stora och små äventyr. Allt från 89-åringen som bytte sin L35 till en ny L34 till familjeseglaren, hundägaren, långseglarna. Den som seglar har alltid något att berätta. Och varför blev det just Linjett? Berättelserna är många. Låt dig inspireras av dem som lever med och i sina Linjetter.
Linjett firade 50-årsjubileet ordentligt under tre dagar i augusti. Vi började med att bjuda vi alla våra duktiga medarbetare på 50-årsfest. Dag två anordnade vi öppet varv med en rad aktiviteter för allmänheten och en fullspäckad scenshow, där Kristoffer Appelquist bjöd in intressanta gäster. På kajen visades alla Linjettmodeller som byggs sen starten 1973 upp. Linjettförbundet öppnade en Linjettshop och anordnade en tipsrunda. Linjett hade fixat en egen jubileumsöl helgen till ära. Svenska Sjöräddningssällskapet var också på plats och visade upp en av sina båtar. Man kunde även prova på att segla med en Linjett 43 och radiostyrda segelbåtar.
Utöver det fanns ett helt gäng med utställare och uppskattade food trucks och en bar. För de som inte hade möjlighet att vara på plats, så kunde man följa festen via Skärgårdsradion som livesände från varvet hela dagen.
Den tredje dagen firades med Linjettförbundet och alla våra Linjettägare under vårt årliga Linjettmästerskap!
"Vi vill skicka våra varmaste tack till alla som kom och firade med oss under helgen. Tack till alla som också har gratulerat oss och stöttat oss genom åren, utan er är vi inte Linjett och vi hoppas att ni är med oss i minst 50 år till!"
Alla vi på Linjett
Enligt tradition anordnades i mitten av augusti det prestigefyllda Linjettmästerskapet – 44 Linjetter samlades på startlinjen och 43 besättningar fullföljde. Extra roligt att notera är att segern togs av fältets minsta båt, Linjett 30 Querida med Johan Gustafsson vid rodret och andraplatsen av fältets största båt Linjett 43 Aliccia med skeppare Nils Gustafsson. På bronsplats kom Martin Björklund med besättning ombord på Linjett 37 Alina – en mellanstor båt i sammanhanget.
Lördagen rundades av med kräftskiva och prisutdelning – stort grattis till medaljörerna och till alla som kämpade väl på banan. Vi vill med det också rikta ett stort tack till Linjettförbundet och alla som var delaktiga i att arrangera tävlingen.
Sommaren 2022 fick vi reda på att Linjett 39 var nominerad till European Yacht of The Year, en händelse värd att fira och något som skulle komma att innebära ett riktigt äventyr… Samtliga båtar som nominerats i sin respektive kategori ombads infinna sig i La Rochelle, på Franska Västkusten, i slutet på september. Detta för att juryn skulle få testsegla alla båtar under likvärdiga förhållanden.
Underskatta inte en sprayhood
Planeringen av äventyret och arbetet med att hitta en besättning började på Linjetts årliga kräftskiva. Då tiden var relativt knapp mellan Öppet Varv och det att båten skulle ligga förtöjd i Frankrike krävdes ett relativt högt tempo och en besättning som kunde segla i skift. Resan ner startade från Ellös på Orust ganska omgående efter Öppet Varv. Den 5 september mönstrade fem starka personer på Linjett 39 och satte kurs mot Ijmuiden i Nederländerna, som var första stoppet på den dryg 1500 sjömil långa resan. “Såklart vi hade perioder med mindre vind, men mestadels hade vi fin segling i bra väderförhållanden med ganska mycket tryck och en medelvind på 16–20 knop. Sen kom det en del tryckare med riktigt mycket vind, uppåt 40 knop, och då känner man sig ganska liten ute på Nordsjön. Speciellt när det rullar in en rejäl åskby. Vi försökte planera resan så vi i största möjliga mån skulle undvika allt för mycket kryss, men vi hade ändå rätt mycket brant halvvind så vi höll oss på tårna.” Berättar Robert Sagulin, som äger Linjett 37 Merlin, och fortsätter, “Det var stundtals ganska kallt och då var man extra tacksam över hur lättseglad båten är, så att bara en person behövde stå ute i blåsten, resten kunde gömma sig under sprayhooden.”
Vid lunchtid den 18 september lade man till i hamnen i La Rochelle, då hade man på vägen dit stannat i belgiska Oostende och i franska hamnarna Boulonge-sur Mer, Cherbourg, Roscoff och Port Haliguen för besättningsbyten och några måltider med fast mark under fötterna.
Militärmöte
Tio dagar senare var det dags att påbörjan resan hem mot Sverige och besättningen var ganska ensam på havet, ja eller ensam om att segla – fraktfartyg och färjor fans det gott om. En natt, någonstans utanför Bretagne, fick man strul med lanternorna och höll ett stim av fiskebåtar uppdaterade via VHF. Precis innan man skulle ta sig igenom en särskilt trång trafikzon hörs det på radion “Linjett 39, Linjett 39, c’est La Marine National de France.”
De är ett franskt militärfartyg. Tankarna hinner snurra både en och tre gånger i huvudet på besättningen – har de gjort något fel? De svarar på radion och får reda på att det stora militärfartyget bara hade hört besättningens radiokommunikation och ville försäkra sig om att inte skulle kollidera med den svenska segelbåten, eller de kringliggande fiskebåtarna för den delen, när de själva skulle passera genom den trånga trafikzonen.
Kölsvinet levererar
“Vi hade ett elakt lågtryck som jagade oss, så vi valde att ånga på i längre etapper i stället för att stanna som planerat. Det gick såklart aldrig någon nöd på oss och tack vare att Linjett är lättseglad orkade vi stå på. Vi kände oss alltid trygga i båten, men provianteringen var inte direkt anpassad efter hur länge vi var ute och vartefter vi tuffade på blev utbudet skralare…
Jag minns att jag vaknade vrålhungrig någon gång på eftermiddagen, vi befann oss utanför Dover och grabbarna hade seglat genom lunchen – det gick rätt mycket sjö, ingen hade varit motiverad att ställa sig för att försöka koka soppa på en spik. Jag bestämde mig, gungandet till trots, att ge mig ut på en skattjakt för att se om det fanns något som kunde snos ihop till en vettig måltid. Jag fick bra utdelning: jag hittade både en lök och en förrymd paprika i kölsvinet. Tillsammans med lite tonfisk och andra små fynd blev det en riktig måltid. Jag är verkligen ingen mästerkock och vet inte vad som flög i mig, men jag lyckades laga något riktigt gott som verkligen höjde stämningen ombord!” återberättar Karin Modigh.
På väg ut från en holländsk hamn fick de även stifta bekantskap med nederländska kustbevakningen. Undrar vad de vill? Först och främst ställde de sig högst tveksamma till besättningens beslut att ge sig ut i det busväder som rådde. Men då besättningen ändå verka tämligen bestämda med att lämna Holland ville de förhöra sig om resans syfte. Förklaringen om en transportsegling accepterades. Kustbevakningen var sen nyfikna på vad för sorts segelbåt de hade. När de fick höra namnet Linjett 39 kom motfrågan direkt: “Är det en ny modell?!” Vilken koll! En guldstjärna till nederländska kustbevakningen från Linjett.
Ett gediget test
Efter 3300 seglade sjömil var man återigen hemma på Linjettvarvet. “Jag kan med gott självförtroende säga att båten är både sjöduglig och en utomordentlig långseglare för öppet hav – vilken sea-trial!” säger Robert skrattande, och just skrattet visar sig ha varit talande för resan. “Vi hade otroligt bra stämning ombord, det var ett roligt äventyr att uppleva och vi fick otroligt mycket fin segling tillsammans. Det är såklart extra kul att Linjett 39 sen gick och kammade hem vinsten i sin kategori.”
Totalt bestod besättningen som seglade båten av tio personer: Christian Josefsson, Joakim Lagner, Johan Nordström, Karin Modigh, Lennart Pilfalk, Martin Björklund, Mats Dahlbäck, Per Oskarsson, Robert Sagulin och Thomas Bindzau – vi på Linjett vill rikta ett stort tack till samtliga, utan er insats hade det inte varit möjligt.
– Har du köpt en längre förlängningssladd? Du vet var laddstolparna finns i skärgården, va?
De vänskapliga gliringarna från kollegerna på Rosättra Båtvarv var många, när Mattias Wenblad, 45 berättade att han skulle utrusta sitt nybygge med en elmotor.
– Att jag skulle bygga en Linjett 34 hade jag haft på gång länge, men det här med motor låg och skavde. På båtmässorna var det stort och starkt som gällde.
Barnen (8, 14, 19 år) var inte till någon större hjälp i beslutet. De tyckte samtliga att det inte var något att fundera över. Självklart skulle det vara el.
Men idén om klimatsmart har liksom inte sjösatts på riktigt i den konservativa båtbranschen. Markus Gustafsson, vd på Rosättra Båtvarv AB var dock med på noterna även om stödet fick bli mer passivt.
– Vi har ju inga större erfarenhet av elmotorer så vi såg verkligen fram emot att följa Mattias bygge, säger Markus.
Att det inte fanns någon att fråga till råds, diskutera lösningar med eller få tips spelade sin roll när Mattias Wenblad skulle börja med motorinstallationen.
– Det var mycket att tänka på och med heltidsjobb på varvet tog det nästan ett och ett halvt år innan vi gjorde provturen i augusti.
– Det som märktes direkt var tystnaden. En märklig känsla när man vet att motorn går, men inte hörs.
30 nautiska mil vid 5 knop är räckvidden.
– Det är viktigare idag att man planerar seglingen. Var är man, vart ska man, vilket väder väntas? Allt det som tidigare var självklart när motorn hade en hjälpfunktion, men som man idag inte ägnar så mycket tanke.
– Dessutom går det att ladda under segel. Propellern är 3-bladig och kan vridas och ge upp till 1,4 kW under segling. En bra förstärkning.
Eller att stötta med segel under motorgång.
– Det blir ju typ av hybrid, segel+motor.
Fast en av de allra första seglingarna blev det lite väl mycket test. Mattias hade lovat ett killgäng att få känna på (”Jag blev övertalad”) och i oktober bar det av. I 20-22 sekundmeter.
– Då var vi alla överens om att det var både tryggare och snabbare att kryssa bottenrevat än att gå för motor. Den upplevdes inte som något stöd, säger Mattias.
Elmotorn som är stor som en robotgräsklippare sitter uppe på drevet och där motorn skulle placerats finns en batteribank på 100 kg. Mattias Wenblad medger att elmotorn blir dyrare, men att fördelarna uppväger. Inte bara för att man aldrig behöver tänka på att spara på elen och alltid har koll på uttaget, utan just för att det är klimatsmart.
– Det var helt rätt beslut. Absolut, understryker Mattias som kommer att göra några mindre justeringar på reglaget, men annars fungerar allt perfekt.
Shogun 50 är en unik beställningsbåt som byggdes hos Rosättra Båtvarv under början av 2019. Hon är en konkurrenskraftig 50ft racer-cruiser, lämplig för den svenska skärgården med sin uppdragbara köl. Hon är en båt som enkelt kan hanteras av en två för vanlig segling, men ändå fullt kapabel att utmana i ÅF Offshore Race med full besättning. Shogun 50 är designad av Oscar och Håkan Södergren och byggd helt i kolfiber med släta, aggressiva linjer. Rosättra, tillsammans med flera ledande leverantörer och samarbetspartners inom svensk båtindustri, byggde Shogun 50 med all den senaste teknologin på marknaden.
Shogun 50 är snabb och en glädje att segla, hon är dessutom en modell av extraordinär design. Funktion, estetik och form som är avgörande egenskaper i sig, är formade tillsammans för perfekt harmoni i designen. Den negativa fören ger skrovet en längre vattenlinje och ökar prestanda. Den är också designad med skenor som begränsar vattensprutet upp på däck, men fungerar också som steg för fördäckaren vid arbete med bogspröt. Både skenorna och den negativa fören är nytänkande inom modern design. De avancerade linjerna i Shogun gör henne till en yacht med en stark, personlig karaktär.
Shogun 50s designer Oscar Södergren kommenterar.
”Med Shogun 50 ville vi jämna ut övergången mellan skrov och däck. Vi ritade dem som en enhet. När man tittar på båten bör den ses som en helhet. Fortfarande måste vissa delar bryta loss, därför har vi tillåtet överbyggnaden att göra det, med en dämpade ledljus längs hela sidan under en skuggkant. Skrov och däck ska samlas i en organisk form, en form som flyter hela vägen till akterspegeln.”
Hos Rosättra var det Daniel Gustafsson som var ansvarig för projektet. Han kommenterar det nära samarbetet mellan alla parter under projektet för Shogun 50.
”I det här projektet hade vi en mycket nära koppling mellan erfarna snickare, projektledning, kunden och designern. Den nära relationen måste vara där för att garantera en optimal produkt och hitta balansen mellan interiörens känsla och båtens prestanda. Rosättras erfarenhet av vad som fungerar på en båt och hur skapa hållbar kvalitet, tillsammans med avancerade material och skarp design, gav förutsättningarna för ett verkligt, unikt resultat. ”
Juryns motivering Årets Segelbåt – Långfärdsbåt
Att gilla Linjett 43 är att hylla klassisk kvalitet och tidlös stil. Båten bjuder på sting i gången och harmoni för hemmavatten och på långresor. Framför allt är den en bländande blandning av tradition och nytänkande och visar att Rosättras recept är rätt – småskalighet ger mer. Igen. Stor för sina 43 fot, modern i stilen, välinredd, välseglande och försedd med en lyftköl, som tål grund. Dessutom är Mats Gustafssons skapelse igen fin att se på. Hans mål är att bygga perfekt i allt och göra rätt för beteckningen mycket båt för pengarna. Nya Linjett 43 är årets kanske intressantaste och mest innovativa cruiser/semesterbåt och igen ett gott exempel på vad små svenska varv förmår.
Båtmässan Göteborg & Maringuiden står bakom utnämningen av Årets Segelbåt
”Jag vill beställa en Linjett 34, men den måste vara klar innan alfåglarna drar i april”, sa Anders Parrow till Rosättra Båtvarv. Den beställningen i september förra året var lite ovanlig, men det som verkligen väckte uppseende och gjorde beställningen unik, var något annat. Beställaren, Anders Parrow skulle nämligen snart fylla 89 år.
Det började redan i åttaårsåldern med en Kalmarsunds-eka, där han fick delar till skänks och hjälp att få allt på plats. Sedan har det bara fortsatt. Han var med i båda seglarklubbarna i Kalmar och det blev mycket kappsegling under gymnasietiden. Lite ovanligt för den tiden var att kappseglingen i Kalmar var något som dominerades av grabbar som jobbade, inte av skolungdomar. Medan unge Anders ville bli pilot föreslog föräldrarna läkare. När Anders själv efter militärtjänsten på Ljungbyhed, kom till insikt om att varannan kamrat och kollega omkom, blev det läkarstudier.
Förste bojliggaren i Gräddöviken
Hustru och barn ställde krav på lite mer utrymme ombord. Så efter en Blekinge-eka och en Herlinkryssare blev det ”Gullkrona”, en Östersjö 10, ketchriggad. En av Anders Parrows patienter hette lämpligt nog Axel Eriksson och hade varv på Gräddö. I viken blev hans båt den första bojliggaren och det dröjde en del år innan han fick sällskap. Men 70-talet var en omväxlande tid för de mindre varven så när Gräddö gick i konkurs dök han upp på Rosättra. Fritjof Gustavsson tyckte dock att en nästan 15 ton tung båt var lite för stor, men såg säkert också affärsmöjligheten och sa ja. Och på den vägen är det fortfarande efter mer än 40 år. Anders blev en nära och kär vän i de gustavssonska familjerna. En HR 41 blev nästa båt. Ingen snabbseglare, men trygg och bekväm när Janne Gustavsson rättat till det som Anders ville ändra på.
Och så blev det en Linjett
– Vi hade väl pratat om en mer lätthanterlig båt som kunde ersätta 41:an, men det blev väl inget riktigt beslut, säger Anders angående om hur det gick till när han blev med en Linjett 35. Men Mats Gustavsson kände sin seglare. När Anders Parrow återvände till hösten hade Mats både sålt hans båt och börjat bygga på 35:an.
– Det har jag aldrig ångrat. I Rosättra bygger seglare båtar till seglare, bättre än 35:an finns inte.
Barnen som nu var stora träffade alla ickeseglare och sedan dröjde det ett tag innan Anders fick sällskap ombord igen. Nu var det barnbarnen som mönstrade på till ömsesidig glädje. Så enligt alla begrepp och uppfattningar borde han för länge sedan ha avslutat ett livslångt seglande och hans Linjett 35 borde varit hans sista båt. I stället gör han tvärtom.
– Det är klart att de blev lite förvånade på Rosättravarvet, men jag har tänkt mycket på det här det senaste året. Jag orkar ju inte som förr och jag seglar också för det mesta ensam. Att någon kanske tyckte jag var lite galen bekymrade mig inte, men bara tanken på att vara båtlös var svår att acceptera. Därför behövde jag en båt som var lite enklare att segla. Att snöpa min fantastiska Linjett 35 var inte att tänka på.
Båten gör mig lycklig
– Vad gör pengar för nytta på banken? Bara det att kunna tänka på båten varje dag gör mig lycklig. Så egentligen var det ett lätt val, säger Anders Parrow, som precis kommit hem från sin premiärtur till alfåglarna. Men för Rosättra blev det inte lika lätt. För att tillfredsställa beställarens väldigt precisa önskemål fick man göra en hel del modifieringar. Konstruktören Mats Gustavsson, som känt Anders Parrow både som kund och vän i mer än 40 år, tänkte till.
– Akterrundan försvinner ju i rullstoren och den minskade segelytan ville inte Anders acceptera, berättar Mats Gustavsson, som föreslog förlängning av både mast och bom för att kompensera. Och Anders Parrow kunde följa arbetet på plats. Minst en gång i veckan körde han ner från hemmet i Uppsala till ostkustvarvet utanför Norrtälje för att se sin nya båt växa fram. Nu skulle över 80 års seglande och båtägande omsättas i praktisk handling.
Enorm utveckling
– Eftersom jag haft samma båt de senaste 20 åren hade jag ju också missat den snabba utvecklingen i branschen, men jag är imponerad av hur man kan kombinera bekvämlighet med snabbhet, säger Anders Parrow som redan bestämt seglingsveckor med barnbarnen. Det tar ju bara några dygn upp till Luleå. Sedan kan man ta det lugnt på nervägen.
Och på Rosättra hör man nu att 70-åringarna funderar på att lägga till några år på sitt seglande. Parroweffekten har slagit till.
Nu är den innovativa kölkonstruktionen på nya Linjett 43 testad. Utfallet blev imponerade bra!
Nya Linjett 43 har en köl med flexibelt djupgående vilket är mycket ovanligt. Kölkonstruktionen som är ny i sitt slag testades under sommaren 2015. Genom en smart konstruktion hålls kölen helt fixerad utan att flexa i sid- eller längsled, även under mycket hårda kryssar på ~20 m/s. Sista veckan har kölen testats genom ett 20-tal grundstötningar i olika hastigheter. Det utvalda grundet låg på ~2 m djup och bestod av berg. Samtliga tester upplevdes kontrollerade och förvånansvärt ”mjuka”. Under de sista och mest avgörande 5 grundstötningarna var farten ~8 knop. Själva ”träffen” upplevs fortfarande som ganska mjuk. Smällen och ”stöten” visar sig snarare komma från kölen efter att båten studsat tillbaka från grundet och kölen faller på plats i sin kölficka.
– Linjett 43 väger 9 ton och vid träffen tar kölen (3,5 ton) emot största kraften genom att tryckas uppåt/bakåt i kölfickan, svängningen blir närmare 70 cm(!) bakåt för bulben säger Markus Gustafsson, VD på Rosättra Båtvarv.
En költrumma döljs i segelbåtens salongsbord. En hydraulkolv gör det möjligt för rorsman att höja och sänka med ett spann på 2,45 – 1,90 cm på 30 sek. Spannet ger båten en oslagbar kombination av seglingsprestanda och tillgänglighet till grunda vikar i skärgården.
– Vi kan konstatera att båten är helt intakt förutom märken på köl och dämpningszon i költrumma. Invändigt syns inga skador eller ens sprickor på såväl kölkonstruktion, bottenbalkar eller inredning fortsätter Markus.
På Rosättra Båtvarv är man mycket nöjda med utfallet. Kölen kommer finnas som tillval för Linjett 43.
Av svenska båtvarv med rötter i 1800-talet är det bara ett som finns kvar, Rosättra Båtvarv. I gläntan vid Vätö kanal i Roslagen i Stockholms skärgård, byggs fortfarande båtar och på röjda fält uppe i skogen står väldiga hangarer med vinterplats för 500 båtar. Det är i högsta grad ett levande och aktivt varv som bygger, reparerar, underhåller och ger service. Som trots svaga konjunkturer investerar i framtiden. I fjol invigde man en ny servicehall och nyligen köpte man grannvarvet, Karlsro.
Boken ”Linjett med vind i seglen – tre sekler med Rosättra Båtvarv” berättar ett stycke svensk industrihistoria. Hur en konjunkturkänslig familjeägd verksamhet red ut stormar, klarade lågkonjunkturer och brist på finansiärer, genomförde flera generationsskiften och hur de gedigna kunskaperna om trä och båtar utvecklades och fördjupades i en egen båt, Linjett. Den var så framgångsrik att varvet under en tid svarade för en fjärdedel av marknaden och efter 40 år ger den fortfarande varvet framtidstro och nya möjligheter. Och nästa modell är inte långt borta.
Redaktören C-H Segerfeldt har sammanställt material från tre sekler i en unik bok, där bland andra Bengt Jörnstedt medverkar med intervjuer som ger personlighet och liv åt Rosättravarvets historia. Boken är ett tidsdokument som fångar upp dåtidens personligheter och konstruktörer och dagens seglare. Alla förenade i övertygelsen att kvalitet lönar sig.
Kontakta Linjett för att beställa.
På Rosättra Båtvarv berättade seglarna Ola & Caroline om sin långsegling till såväl Västindien som Grönland för mer än 3oo personer. Att segla jorden runt var en dröm och i början av sommaren 2010 startade resan från Stockholms skärgård. Färden gick via Bodö i norra Norge och därefter söderut via Skottland, Frankrike, Madeira, Kanarieöarna, Kap Verde, Västindien, norrut längs USAs kust till Grönland och Island. 2 år och drygt 22 000 NM senare var Linjett 35:an ”ReLax” åter i norska vatten, som numera är hemmahamn.
Paret bjöd på en intressant föreläsning och frågorna var många, främst kring båtens anpassning och lämplighet för långsegling. Ola har själv byggt sin Linjett 35 och anpassningarna inför långseglingen har varit förvånansvärt få.
– De största förändringarna är ett skott som är flyttat några centimeter för att få bredare lådor i pentryt. Jag har även förstärkt huvudskottet något, men det var starkt från början och jag tror inte förändringen gjort någon skillnad säger Ola.
Desto fler mindre justeringar är genomförda, som ett fiffigt fotstöd i durken vid pentryt och även inne på toaletten. Instrumenten är samlade ovanför nedgångsluckan och en bekväm sittplats för vaktpass går att skapa på tröskeln till nedgången. Sittbrunnen har tillräckliga självlänsar men för säkerhets skull justerade paret och valde större självlänsar. ”ReLax” har ordinarie rigg och segelställ, däremot är vanten flyttade till relingen. Man valde även bort dävert och förvarade istället jollen (utan luft) på fördäck under segling. Ola & Caroline fick frågan om eventuella brister med att långsegla en Linjett 35. Efter hemkomsten har paret ritat och funderat kring val av båt inför kommande långseglingar. Linjett 35:an passar deras behov mycket bra och beslutet blev att behålla ”ReLax”, som varit deras hem i 7 år nu.
– Hon seglar snabbt vilket även ger en bekväm segling och utan problem med sjö i sittbrunnen. Linjett 35 är otroligt sjöduglig och med fina utrymmen konstaterar Ola.
– Vi har haft en härlig och mycket behaglig resa och fiskat mycket avslutar Caroline, som liksom sin man är mycket fiskeintresserad.