Tidigare Linjetter

Rosättra Båtvarv är Sveriges äldsta båtvarv, ett modernt varv med 100-åriga traditioner som fortfarande bygger nytt. Sedan 1948 håller nu tredje generationen Gustafsson i verksamheten. Varvets stolthet och varumärke är segelbåten Linjett som utvecklades i egen regi i början av 1970-talet. Första Linjetten var Linjett 30 som började tillverkas 1974 och byggdes i 112 exemplar.  Här presenteras de tidigare modellerna Linjett 40, 35, 33, 32 och 30.

Den första serietillverkade Linjett 30:an tillverkades 1974, modellen konstruerades och tillverkades helt och hållet på Rosättra av de tre bröderna Gustafsson.

 

Linjett 30:ans grundidé var att kombinera en familjebåt med en kappseglande halvtonnare. Konceptet fungerade och visade sig snart i orderboken. Totalt tillverkades 112 stycken Linjett 30:or under åren 1973–1979. Med Linjett 30 var det första gången en havskryssare konstruerades och byggdes vid Rosättra båtvarv. Formen till båten gjordes på Rosättra men de större plastarbetena utfördes av Segmobåt i Uppsala. Skrov och däck sändes sedan till varvet där de färdigställdes med träinredning och montering av motor, värmare, el och vatten. Linjett 30:an är från början en entypsbåt som är närmare 9 meter lång och 3 meter bred. Den stora bredden har utnyttjats väl för att göra båten familjevänlig.

En bra kappseglare

Linjett visades för första gången på ”Segla-74” Ostermans Marmorhallar i Stockholm och pressen skrev om henne som den största nyheten på mässan. Detta bidrog säkert också till att produktionen fick en flygande start. Den största skillnaden från andra halvtonnare som var med, var den gedigna träinredningen och den välplanerade sittbrunnen.

Linjett 30 blev även en bra kappseglingsbåt. De tre bröderna var flitiga seglare och var måna om att Linjett 30 skulle kunna hävda sig på tävlingsbanorna. Det visade Jan genom många fina resultat. Man kan nämna en första placering på Åland Sea Race 1974 en 5:e placering på Gotland runt 1975 och en andraplacering på Almarace.

Under 1974 tillverkades 25 båtar, de flesta halvfabrikat. Priset för en Linjett 30 var ca 92 000 kronor för en helt färdig båt – men ville och kunde man jobba själv så gick det att klara sig under 60 000 kronor.

Specifikationer

  • Första seriebåt 1974
  • Sista seriebåt 1982
  • Antal byggda 112
  • LOA 8,95 m
  • LWL 7,2 m
  • Bredd 3 m
  • Deplacement 3500 kg
  • Kölvikt 1300 kg
  • Masthöjd 12 m
  • Total segelyta 36 m²
  • Storsegel 15 m²
  • Genua 21 m²
  • Spinnaker 65 m²
  • SRS 0,891
  • Designer Jan Gustafsson

Framgångarna med Linjett 30 bäddade för en fortsättning. Varvet hade fått en plattform och erfarenheter att bygga vidare på. Det blev Mats Gustafsson som tog på sig ansvaret för att skapa formen på Rosättras andra Linjett, som fick namnet Linjett 32. Den nya modellen blev precis den välseglande och snabba båt som bröderna hade hoppats på och framgångarna kom slag i slag.

 

Linjett 32 är den båt som Rosättra har byggt i flest antal exemplar hittills. Många båtar är byggda som halv- och trekvartsfabrikat. Den sista av de totalt 263 Linjett 32 byggdes 1992.

Broschyr L32

Lättseglad

Linjett 32 byggdes för både familje- och kappseglare. Sittbrunnen är konstruerad för både för rorkult och rattstyrning. Storskotet är placerat på rufftaket och därmed aldrig i vägen för besättningen. Fall och snabbrevanordningar är nerdragna till sittbrunnen. Den självskotande focken gör Linjett 32 mycket bekväm vid tuff segling, trånga situationer och inte minst: Ett barn kan ensam gå över stag med henne. Det är bara att lägga om rodret!

Linjett 32 har en gedigen teakinredning. Pentryt har två lågor och ugn, dubbel diskho, rejäla avställningsytor samt bra belysning. Dra ut en låda – hantverk! Slå dig ner vid navigationsbordet där du har plats för sjökort, vikt bara en gång. Du har alla instrument och elpanelen inom bekvämt räckhåll och det finns gott om plats i lådorna för allt som du vill ha snabbt åtkomligt. Salongen är ljusare och luftigare än i många 32-fotare. Halvdinetten med en liten soffa på tvären vid främre skottet ger en ombonad känsla. Fäll upp ryggstödet och kojen blir nästan en meter bred. Babordskojen är utdragbar till dubbelkoj. De dubbla skotten vid masten ger extra stabilitet där påfrestningarna blir som störst i hårt väder. Mellan dem finns toalett och garderob.

Specifikationer

  • Första seriebåt 1978
  • Sista seriebåt 1992
  • Antal byggda 263
  • LOA 9,48 m
  • Bredd 3,11 m
  • Displacement 3700 kg
  • Masthöjd 14,8 m
  • Storsegel 24 m²
  • Fock 16 m²
  • Spinnaker 64 m²
  • SRS 0,928
  • Designer Mats Gustafsson

Konstruktören Mats Gustafsson läser av trenderna inom seglingsvärlden med van blick och ständiga kundkontakter. 1994 var det dags att gå ner ett steg.  Linjett 35 var etablerad och hade fångat en ny krets av seglare. Nu behövdes en medelstor, tålig familjeseglare som också seglar snabbt. Svaret blev Linjett 33, som seglar bekvämt och med behaglig tyngd. Den tål 1,5 tons semesterpackning utan att ändra seglingskaraktär. Det indragna förstaget gör det lätt att kliva ombord. Rosättras grundtanke om att kvalitet uppskattas och får kosta fullföljdes. Och trots ett stort utbud av jämnstora båtar hittade Linjett sin nisch.

Specifikationer

  • Första seriebåt 1994
  • Sista seriebåt 2010
  • Antal byggda 181
  • LOA 10,10 m
  • Bredd 3,24 m
  • Deplacement 4500 kg
  • Masthöjd 15,5 m
  • Storsegel 29 m²
  • Självslående fock 16 m²
  • Spinnaker 66 m²
  • SRS 0,978
  • Designer Mats Gustafsson

Tester

Båtnytt

Test L33

Seilas Magasin

Test L33

En trygg, stabil och välseglande båt med många meriter från olika regattor, men kanske är det högsjöegenskaperna som imponerar mest. Flera 35:or har seglats till Västindien och Afrikas kuster och även till Ishavet och Grönland. L35 som sjösattes 1989 är den Linjett som tillverkats längst, 17 år och i 102 exemplar.

 

Genomtänkta interiör

Under teakluckorna i aktern finns stuvfack med gott om utrymme för segel och tamp. Runt sittbrunnens aktre del finns en sarg som rymmer sittbrunns kapell (tillval) i nerfällt läge. I sjöklädesgarderoben kan blöta kläder hängas upp direkt utan att de behöver tas in i ruffen. I stuvfacket placeras sittbrunnsbord och nedgångslucka. Akterruffen med sin bekväma dubbelbädd med teakgarnering mot skrovet. Två öppningsbara fönster ger bra möjligheter till ventilation. Dörren till salongen skapar ett privat rum.

Toalett- och duschutrymmet är generöst tilltaget. Här finns två garderober, varav den ena nås från sittbrunnen – praktiskt för blöta kläder. Den andra har ett eget värmeutblås och används därför med fördel som torkskåp. Linjett 35 har ett rymligt pentry med spis, ugn, kyl, dubbla hoar och två rader skåp med specialanpassad inredning för porslin och glas.

Navigationsplatsen i traditionellt utförande med sittplats och utrymme för sjökort. Inredningen är gjord i finaste teak. Alla ytor är lackerade, även de som inte syns.

Specifikationer

  • Första seriebåt 1989
  • Sista seriebåt 2006
  • Byggda Båtar 102
  • LOA 10,80 m
  • LWL 8,67 m
  • Bredd 3,34 m
  • Djup 1,77 m
  • Deplacement 5500 kg
  • Kölvikt 2200 kg
  • Masthöjd 16,7 m
  • Storsegel 32,1 m²
  • Självslående fock 19,4 m²
  • Genua 150% 34,4 m²
  • Spinnaker 85 m²
  • SRS 0,982

Ett välbalanserat fullblod med harmoni och kraft. Det är det första man tänker på när L37 seglar om. Samtidigt som modellen följer upp traditionen med att två ska kunna segla den, kom L37:an som lanserades 2007 med nyheter och fiffiga lösningar inombords som inte minst hela familjen uppskattar. En välbyggd och trevlig 37-fotare med extremt bra seglingsegenskaper och med Linjettens tidlösa elegans.

 

Traditionsenligt håller också Linjett 37:an emot kortsiktiga trender och tillverkas för att vara funktionell och välseglande. Genom att förskeppet är medelsmalt och mer V-format blir båten allround och kryssar lika bra som den slörar. Skrovformen är bredare akterut och med något rakare stäv, men fortfarande är den smal i vattenlinjen vilket gör skrovet lättdrivet. Här finns en tydlig och trygg slutstyvhet.

L37 kom med många nyheter. Inte minst uppskattades arrangemanget med att alla tågändar dragits ner till sittbrunnen och att tamparna smugits in i sargen och därmed gjort däcket stilrent och säkert.

""Ingen serietillverkad båt är mer konsekvent anpassad för Östersjön än Linjett 37. Hantverksmässig precision och perfektion och bekväm och enkel segling präglar denna svenska cruiser.""
Die Yacht, Tyskland

Interiör

Linjett 37 inledde på sitt sätt en ny era i Linjettfamiljen. Den har Linjettens goda seglingsegenskaper, känns trygg och stabil och tål hårda tag. Samtidigt är den byggd för att alla i familjen ska få en genuin seglingsupplevelse. Volymen under däck ger stora möjligheter till individuella anpassningar. Två akterhytter och en rymlig salong ger alla ett eget utrymme.

De individuella önskningarna är många. Allt från hundkoj i förpiken till särskild avbalkning för Sodastreamern eller en nedsänkt hydraulstyrd tv-skärm. Skickliga snickare och hantverkare förverkligar alla behov. I salongen kan man välja mellan traditionell inredning eller snedställda fåtöljer. Det finns också möjlighet till än mer ljusinsläpp med skrovfönster. Många väljer också bort navigationsbordets sittplats till förmån för en soffa. Inredningen är Linjettens adelsmärke och det är detaljerna som gör det.

"Seglare som söker substans och standard blir lyckliga i Linjett 37. Båten är harmonisk att segla, behaglig att vara i, flott byggd, topputrustad och fin som få att se på."

Båtnytt #11 2008

Rigg & Segel

Seldénmasten är en genomgående aluminiumprofil och 9/10-dels riggen har dubbla 25 graders bakåtsvepta spridare. En modern och lättrimmad rigg. En uppskattad finess är att Linjetten kan förses med en rullbar självslående 110-fock. Den är sydd för maximalt utnyttjande både i fullstorlek och inrullad. En märkning på seglet visar hur långt man rullar in för att få den som självslående. Enkelt är också säkert.

Att välja segel till en allroundbåt är egentligen lätt; det räcker med en allroundgenua och en 110 fock. Många L37 ägare satsar också hellre på en gedigen och hållbar stor än olika försegel.

"Man känner sig trygg i 37:an. Även när det blåser ordentligt och man får slänggippar."

Kappseglare, Linjett 37

Specifikationer

  • Första seriebåt 2008
  • Sista seriebåt 2019
  • Antal byggda 70
  • LOA 11,45 m
  • LWL 9,95 m
  • Bredd 3,6 m
  • Djup 1,87 m
  • Deplacement 6 500 kg
  • Kölvikt 2 600 kg
  • Motor Volvo D2 40
  • Bränsletank 120 L
  • Vattentank 270 L
  • Varmvatten 40 L
  • Septiktank 95 L
  • Masthöjd 17,2 m
  • Storsegel 39 m²
  • Självslående fock 26 m²
  • Genua 150/107 % 47/32 m²
  • Spinnaker 101 m²
  • SRS 1,05
  • Designer Mats Gustafsson

Linjett 40 är en båt som även trivs bra på regattor. I en jämförelse med sina systerbåtar har Linjett 40 ett lägre deplacement i förhållande till storleken. Linjett 40 är lätt att hantera av två personer, har mer fart, särskilt i lätt vind, hög sjövärdighet i hårt väder till havs, särskilt då vad avser riggens hållfasthet och båtens stabilitet i hård undanvind.

 

Linjett 40 inreds i samarbete med våra kunder. Inredningen byggs hantverksmässigt i utvald lackerad mahogny enligt traditionell Linjettkvalitet. Huvudhytten är placerad i fören. Aktern rymmer en eller två hytter beroende på beställarens önskemål. Salongen har en L-soffa på babord sida och två bekväma fåtöljer alternativt en rak soffa på styrbord sida. Badrum med eventuellt separat dusch. Ett rymligt pentry med gasolspis med ugn, kyl och en rejäl diskho. Engreppsblandare är standard i pentry och badrum.

"Målet med Linjett 40 var att skapa en segelbåt där två personer seglar enkelt och bekvämt. Hon ska ha tidlösa linjer och en akterplacerad sittbrunn. Vidare ska segelbåten vara gjord för att seglas i våra skärgårdsvatten och därför ha ett moderat djupgående, samt en stäv som är konstruerad för att lägga till vid klippor. Med en stark konstruktion och lätthanterliga segel skall Linjett 40 ge ett modernt 'Oceankoncept'."
Konstruktör Mats Gustafsson om filosofin bakom Linjett 40

Exteriör

Linjett 40 är smal vid vattenlinjen och bred upptill för att ge en stabilitet på kryssen, vilket gör att Linjett 40 är rejält slutstyv. Bredden ger också ett bra skarndäck som bidrar till en bekväm rymd inombords. Däcket har en eftersträvad renhet, alla tampar går under däck från masten till den rymliga sittbrunnens två elektriska huvudvinschar. Teakdäcket vacuumlimmas. Däcket avslutas i en stor akterplacerad sittbrunn.

En grundgående köl är ett måste för att kunna segla i vår skärgård. Kölen på Linjett 40 är konstruerad för att nyttja hela lateralplanet. Kölens bredd är 18 cm som följsamt breddas till 34 cm längst ner. Kölen sitter i en rejäl kölficka som ger en stark konstruktion samt en naturlig plats för slagvatten. Rodret är balanserat frihängande med den understa delen konstruerad som en offerdel. Den övre delen är i sin konstruktion fem gånger starkare än den undre. Hjärtstocken är i rostfritt stål och glasfiber. För att ge en bra känsla i styrningen är rodret förbundet med ratten via länkarmar. På rattpiedistalen sitter plotter och motorinstrument.

Rigg & Segel

En stadig och lätthanterlig rigg är ett nyckelord på en Linjett. Linjett 40 har 9/10 rigg i aluminium från Seldéns med 1,3 meter kaltopp. Dubbla svepta spridare garanterar att riggen står stadigt utan backstag. Bommen har ”single-line-reef”.

Storskotsskenan sitter på vanligt Linjettmanér på salongstaket. Självslående fock är standard.

Seglen är avancerade Tape-Drive i Spectraglas från UK-Syversen. Storseglet är lösfotat med 2 rev. Självslående fock, genua och spinnaker gör segelgarderoben komplett.

Specifikationer

  • Första seriebåt 2002
  • Sista seriebåt 2012
  • Antal byggda 49
  • LOA 12,35 m
  • LWL 10,20 m
  • Bredd 3,73 m
  • Deplacement 7200 kg
  • Kölvikt 3200 kg
  • Masthöjd 18,5 m
  • Storsegel 43,8 m²
  • Fock 28,2 m²
  • Genua 150% 47 m²
  • Spinnaker 104 m²
  • SRS 1,074
  • Designer Mats Gustafsson